vrijdag 14 september 2012

Een prachtig verhaaltje, schrijver onbekend

Ik ben aan het speuren in het leven van mijn opa Anton en oma Tonny van der Steen - Poelman. Beiden zijn lang geleden overleden. Ik heb een grote tas vol met oude, vergeelde foto's uit vervlogen tijden die me ontroeren, inspireren en verblijden.

Personeelsblad uit 1963
Mijn opa is zijn hele werkende leven bij Werkspoor in dienst geweest als machinebankwerker. Ik vond een oud interview uit een personeelsblad anno 1963 over mijn opa. Zo leuk! Mijn oma heeft destijds de bladzijde uit het blad gescheurd en bewaard in een map. De verslaggever die mijn opa heeft bezocht wilde schrijven over opa's hobby: zijn zelfgebouwde orchideënkas vol met gekweekte exoten. En dat is hem zeker gelukt! Het is een mooi verhaal over de passie van mijn opa. In een volgende blog schrijf ik hier meer over.

Gouden verhaaltje
En nadat ik het interview heb gelezen (het laatste gedeelte staat op een klein afgescheurd papiertje) draai ik de kleine bladzijde om en zie tot mijn stomme verbazing een kort verhaaltje staan, helemaal compleet, zonder naam en titel. Ik lees het en ben verrukt. Wat een prachtig verhaal met een gouden randje! En 50 jaar geleden door iemand laten plaatsen in het personeelsblad. Allerlei gedachten schieten door me heen: is het door diegene zelf bedacht of is het uit een bestaand boek overgetypt? Vond diegene het verhaaltje ook zo mooi dat hij/zij het graag met collega's wilde delen?

In ieder geval deel ik het graag weer door, nadat het 50 lange jaren in een lade heeft gelegen:


Bijzonder vinden jullie niet? Is er misschien iemand die het verhaal kent? Laat het me weten!

Groetjes Anke








Geen opmerkingen:

Een reactie posten