dinsdag 13 december 2011

Het branden van de hemel



Het Poollicht:
Aurora Borealis, the colored lights seen in the skies around the North Pole, the Northern Lights, from Bear Lake, Alaska
Aurora Borealis boven het bevroren landschap van Bear Lake, Alaska, USA.














Een grote droom van mij is, om ooit het Noorderlicht met eigen ogen te kunnen aanschouwen. En dan het liefst samen met de mensen die ik het meest lief heb.

Ik kwam deze foto tegen op www.flickr.com waar ik vaak op kijk en ik was zeer onder de indruk. 
Wat ik op www.wikipedia.nl lees, is dat de zon 1 keer in de 11 jaar bijzonder actief is. Toevallig was dat dit jaar, 2011! (Overigens is de foto uit januari 2005 maar dat maakt hem niet minder mooi)
Als de zon extra actief is zijn er meer zonnevlekken op de zon. En deze zonnevlekken reageren op het magnetische veld van de aarde. Dus hoe meer activiteit in het oppervlakte van de zon, hoe groter de kans op poollicht. Wanneer zo'n zonnevlek naar de aarde is gericht kunnen de geladen deeltjes die bij de uitbarsting vrijkomen de aardse atmosfeer bereiken en poollicht veroorzaken. Fantastisch toch?

Ik wil dit zo graag delen omdat de natuur een magisch wonder is waar we best eens vaker bij stil mogen staan. Vele fantasieverhalen en mythen zijn door het Poollicht ontstaan en bedacht. Vandaag de dag begrijpen we wat het is, maar vroeger begreep men niets van het 'branden van de hemel'. Prachtig! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten